Kawan-kawanku………dari sudut pandang yang berbeza

Kawan...mesti terlintas dalam kepala otak korang tentang seseorang yang rapat dengan korang. Kawan tempat luahkan perasaan, tempat berhibur, tempat berkongsi suka duka dan macam2 lagi larh. Tapi kene ingat ada pepatah “kawan gembira senang nak jumpa tapi kawan menangis susah nak cari”. Pepatah nie x wujud dgn sendirinya kalau x terjadi kat dunia nie. Kalau nk diikutkan bnyk lagi pepatah negatif yang boleh dikaitkan dgn kawan. Pepatah pasal kawan yang suke mengkianat ade jugak, macam “talam dua muka”, “musuh dalam selimut”, “gunting dalam lipatan”, “duri dalam daging”. Hahax...bnykkan...
Jadi, aku ambik kesempatan yang sememangnya aku ada (sebab nie blog aku, suke hati aku larh nk tulis ape, hahahax....)aku ambik kesempatan nie nak tulis pasal kawan-kawan yang x mcm kawan.
Kalau mase kecik dulu, sume org kite kawan, x kire umur, agama,saiz badan, latar belakang keluarga, sume kite kawan. Tapi bile dah besar nie, ade aje kes tikam belakang, ade jew kianat-mengkianati kawan sendiri. Pelik, dulu x matang lagi pun boleh jew kawan ngan sume orang, dah besar nie bnyk pulak songeh nye. X nak kawan dengan orang nie, nak jatuhkan orang nie, mcm2....ni buktinya walaupun dah berakal tapi tak gunakan akal dengan sepatutnya. Mase kecik2 yg orang kate x berakal pon lagi bijak daripada skarang yg dah besar nie.


Kes pertama pasal kawan yang cemburu tapi berlagak. Hahax...padahal kes ni dah lame dah, tapi masih bermain dalam ingatan aku. Bayangkan aku dapat tawaran nak join aktiviti luar sekolah, dengan terlalu baiknye ‘die’ ckap, “x bez pown, nanti buat kat sekolah jew”...selang beberapa puluh minit aku dengar ‘die’ merungut dkat kawan die, “wei, aku nak pergi kem 2, apsal cikgu x pilih aku”... perghhh....boleh tahan ar, ingat btol2 x berminat nak pergi, rupanya ada hati nak pergi tapi berlagak nak mampos. Nasib bek aku nie jenis pemaaf, aku dah maafkan ‘die’ lame dah...


Aku bukak kes kedua, pasal kawan yang suka dipuji, x kesah larh kalau ‘die’ rase bahagia dengan orang memuji ‘die’ sentiasa. Bila orang dah puji, tau2 jew larh, kembang satu badan...hahax....bende yang buat aku x puas hati pasal perangai ‘die’ tu sbb ‘die’ TERLALU obses nak dipuji sampai sume bende die nak buat, sampai sanggup tindas orang lain semata-mata nak dapat puji. Aiiiiii, sedihnye...mesti mase kecik2 mak ‘die’ jarang puji ‘die’ kowt mcm “ala comey nye anak aku”, sbb 2 bile dah besar ‘die’ nak sgt org puji ‘die’, hehex...bende kalau kene buat dalam kumpulan, buat larh dalam kumpulan, x payah nak buat semua, bile x siap, aku yang kene marah, “SHAH X TOLONG ‘$@%%!’ KEW??” Fuuhhh...bez giler ar kene pangkah hidop2.
Huhuhux...lawak larh law d fikir2 kan prangai kengkawan aku nie. So, aku tujukan lagu nie khas untuk sume kengkawan aku....


 Al-kisah yg seterusnya bila aku difitnah kawan sendiri...astarfirullahalazim....orang mcm nie pon ada ka, ish3... Cerita ini melibatkan tiga orang, pertama aku, kedua kawan aku yg menfitnah aku & yang ketiga kawan kepada aku yang mana kawan kepada kawan aku yang menfitnah aku....huh, panjang nak xplain. Ape2 pown malaz nak story sgat pasal nie, nnti die bleh syak aku kutok die coz die sorg jew penah buat kat aku macam 2...tp x bez jgak law x cite, k larh, cite skit...Die kut0k keadaan rumah kawan aku yang x seberapa 2, aku juz diam, lepastu die ckap kat kawan aku 2 aku yang kutuk rumah kawan aku 2.Ish3..., ape larh mak bpak die kasi mkan sampai busok hati macam 2...?


Tapi pew pown, x dpat dinafikan aku still ade bnyak kawan yang berguna n baik ngan aku...caring, peramah, baik...(^_^)

0 comments: